assalamualaikum.. 

tahniah buat pasukan bola sepak negara kita kerana  berani mencabar sebuah pasukan yang digeruni di mata dunia hari ini ada laporan penuh dari seorang sahabat..
Bukit Jalil, Tribun – Michael Owen menyelamatkan muka Manchester United dengan mencetak gol kemenangan 3-2 atas Malaysia U-23 pada laga persahabatan di Stadion Bukit Jalil, Sabtu (18/7).

Menghadapi Malaysia, pelatih Sir Alex Ferguson tetap menurunkan sebagian besar pemain utama MU. Namun, Malaysia mampu mengimbangi permainan MU. Dan beberapa kali melalui serangan balik, Malaysia mampu mengancam pertahanan MU, meski pada akhirnya Rio Ferdinand dan kawan-kawan mampu meredamnya.

Adalah striker Wayne Rooney yang mampu membuka keunggulan MU pada menit ke-15. Gol Rooney bermula pergerakan cepat Darron Gibson dari sisi kiri pertahanan Malaysia. Umpan Gibson sebelumnya jatuh di kaki Dimitar Berbatov, namun kiper Malaysia Mohd Farizal Marlias mampu menahan tendangan striker tim nasional Bulgaria tersebut.

Dengan cermat Rooney kemudian memanfaatkan bola muntah hasil tendangan Berbatov, dan dengan tenang striker bernomor punggung ‘10’ tersebut menggetarkan gawang Malaysia.

Gol kedua MU dicetak oleh gelandang asal Portugal Nani. Kerjasama yang apik antara Nani dan Rooney mampu menyihir publik Bukti Jalil terkesima dan pemain Malaysia terpana.

Usai Rooney menerima umpan terobosan yang dilakukan Nani. Dengan cermat Rooney mengecoh beberapa pemain belakang Malaysia. Bukannya melepaskan tendangan ke gawang, Rooney justru melepaskan umpan terobosan kepada Nani.

Nani kemudian dengan tenang menceploskan bola ke gawang Mohd Farizal Marlias. Dan usai mencetak gol, Nani kemudian melakukan ritual berlompat.

Dua menit jelang jeda babak pertama, Malaysia mampu mengejutkan pertahanan MU lewat gol yang dicetak Mohd Amri Yahyah. Gol Amri tercipta dengan hebat, pasalnya pemain Selangor FC tersebut mampu melepaskan tendangan dari jarak jauh, dan bola melambung tidak mampu diantisipasi kiper Edwin van der Sar.

Di babak kedua, Malaysia lebih mampu meningkatkan permainannya. Dan hasilnya Amri Yahyah kembali mampu membobol gawang MU. Jika sebelum jeda babak pertama, Amri mampu mengecoh Van der Sar, pada gol kedua yang dicetaknya kali ini Amri mampu memanfaatkan kesalahan kiper Ben Foster, yang menggantikan Van der Sar pada babak kedua.

Sebuah bola back pass yang dilakukan John O’Shea tidak mampu dikontrol dengan sempurna oleh Foster, dan hal tersebut dimanfaatkan dengan sempurna oleh Amri untuk membobol gawang Foster.

Ferguson berusaha keras untuk memenangkan pertandingan, dan sejumlah pemain baru ditampilkan oleh pelatih asal Skotlandia tersebut. Zoran Tosic, Ryan Giggs, Macheda, Wes brown, dan Owen dimasukan oleh Ferguson untuk menambah daya gedor MU.

Namun, baru pada menit ke-85 Owen mampu memastikan kemenangan MU. Mantan striker Real Madrid dan Newcastle United tersebut mampu memanfaatkan bola muntah usaha Giggs, dan dengan tenang menceploskan bola ke gawang. (*)

tulisan dari Muhammad Irham. la_toge_langi@yahoo.com
congrat again Malaysia!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati