Saat kau bangun di pagi hari, 
    Aku memandangmu dan berharap engkau akan berbicara 
    kepadaKu, bercerita, meminta pendapatKu, mengucapkan 
    sesuatu untukKu 
    walaupun hanya sepatah kata... 

    Atau berterima kasih kepadaKu 
    atas sesuatu hal yang indah yang terjadi dalam hidupmu 
    semalam, kelmarin, atau waktu yang lalu....Tetapi 
    kulihat engkau 
    begitu sibuk mempersiapkan diri untuk pergi bekerja... 
    Tak sedikit pun kau menyedari Aku dekat denganmu... 

    Aku kembali menanti saat engkau sedang bersiap, 
    Aku tahu akan ada sedikit waktu bagimu untuk berhenti 
    dan 
    menyapaKu, tetapi engkau terlalu sibuk... 
    Di satu tempat, engkau duduk tanpa melakukan apapun... 
    Kemudian Aku melihat engkau menggerakkan kakimu. 
    Aku berfikir engkau akan datang kepadaKu, tetapi engkau 
    berlari ke telefon dan menelefon seorang teman untuk 
    sekadar berbincang-bincang... 

    Aku melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan 
    Aku menanti dengan sabar sepanjang hari 
    Namun dengan semua kegiatanmu, 
    Ku fikir engkau terlalu sibuk untuk mengucapkan sesuatu 
    kepadaKu... 

    Sebelum makan siang, Aku melihatmu memandang ke 
    sekeliling, mungkin engkau merasa malu untuk berbicara 
    kepadaKu, itulah sebabnya mengapa engkau tidak 
    sedikitpun menyapaKu... 

    Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu dan 
    melihat beberapa temanmu berbicara dan menyebut namaKu 
    dengan lembut sebelum menyantap makanan yang 
    Kuberikan, tetapi engkau tidak melakukannya.... 

    Ya, tak apalah, masih ada waktu yang tersisa dan 
    Aku masih berharap engkau akan datang kepadaKu, 
    meskipun saat engkau pulang ke rumah kelihatan 
    seakan-akan banyak hal yang harus kau kerjakan. 
    Setelah tugasmu selesai, engkau menyalakan TV, 

    Aku tidak tahu apakah kau suka menonton TV atau tidak, 
    hanya saja engkau selalu ke sana dan menghabiskan 
    banyak waktu setiap hari di depannya, tanpa memikirkan 
    apapun dan hanya menikmati acara yang ditampilkan, 
    hingga waktu-waktu untukKu dilupakan... 

    Kembali Aku menanti dengan sabar saat engkau menikmati 
    makananmu tetapi sekali lagi engkau lupa menyebut namaKu 

    dan berterima kasih atas makanan yang telah 
    Kuberikan... 

    Saat tidur Kufikir kau merasa terlalu letih. Setelah 
    mengucapkan selamat malam kepada keluargamu, kau 
    melompat ke tempat tidur dan tertidur tanpa sepatahpun 
    namaKu kau sebut. Tidak apa-apa kerana mungkin engkau 
    masih belum menyedari bahawa Aku selalu hadir untukmu. 
    Aku telah bersabar lebih lama dari yang kau sedari. 
    Aku bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar 
    terhadap orang lain... 

    Aku sangat menyayangimu, setiap hari Aku menantikan 
    sepatah kata darimu, ungkapan isi hatimu, namun tak 
    kunjung tiba... 

    Baiklah..... engkau bangun kembali dan kembali Aku 
    menanti dengan penuh kasih bahawa hari ini kau akan 
    memberiKu sedikit waktu untuk menyapaKu... 
    Tapi yang Kutunggu.... Ah tak juga kau menyapaKu. 
    Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh berlalu... 
    dan... 
    kau masih mengacuhkan Aku. Tiada sepatah kata, tiada 
    seucap do'a, tiada pula harapan dan keinginan untuk 
    bersujud kepadaKU... 

    Apakah salahKu padamu...? Rezeki yang Ku limpahkan, 
    kesihatan yang Ku berikan, Harta yang Ku relakan 
    untukmu, 
    makanan yang Ku hidangkan , Keselamatan yang 
    Ku kurniakan, kebahagiaan yang Ku anugerahkan... Apakah 
    hal itu tidak membuatmu ingat kepadaKu???!!! 

    Percayalah, Aku selalu mengasihimu, dan Aku tetap 
    berharap suatu ketika nanti engkau akan menyapaKu, 
    memohon 
    perlindunganKu, bersujud menghadapKu... Kembali 
    kepadaKu... 



    Yang selalu menyertaimu setiap saat... 

            ALLAH 

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati